Vår historia

I de djupa skogarna i Värmland var vintern 1889 den kallaste i mannaminne.

Det har vi i alla fall alltid trott, för det var då vår grundare Per Anderson gjorde sin sista åkerbrasa och grundade det företag som väldigt många svenskar köper sina värmepumpar av idag. Hans idé var enkel: Värme är för viktigt för att slarva med. Därför måste allt som produceras tåla de hårdaste påfrest­ningar – ingen ska någonsin bli utan vatten eller värme som handlat från Andersons fabrik i Arvika.

Med tiden växte företaget. Någon tyckte att namnet Thermia kändes passande och så var det ju. År 1923 registrerades namnet hos Patent- och Registreringsverket och ett varumärke var fött - den rödblå logotypen satt snart på pumpar som levererades allt längre ut i landet och så småningom också på export. Andersons idéer om kvalitet uppskattades på många håll.

Samtidigt lever vi i uppfinningarnas tidevarv. Inget är så bra att det inte kan bli bättre och i Thermias fabrik fullkomligt sprutar det ut nya patent och produkter. Alla idéer testas och Thermia tar så småningom ett tydligt ledarskap i sin egen bransch: Värmepumpar. 

Den här utvecklingen vinner alla på. Inte minst de svenska villaägarna, som får mer energi för mindre pengar genom nya tekniska innovationer. Och när Thermia år 1973 lanserar Sveriges första värmepump med inbyggd varmvattenberedare, så är det inte bara husägarna som gläds. Även klimat­forskarna börjar förstå att klimatsmart uppvärmning inte är någon omöjlighet.

Drygt 130 år senare är det mesta sig likt. Thermia ligger fortfarande i Arvika och tillverkar fortfarande värmepumpar med Per Andersons grundtanke bakom varje skruvdrag: "De fabrikat man släpper ut måste inte bara vara de bästa i sin tid, utan före sin tid, över sin tid." Vi levererar klimatsmart värme och vatten till många tusen fastigheter varje år och även om utvecklingen förstås gått framåt i många avseenden så är vi trygga i att det viktigaste är som det alltid varit: Kvalitet vinner i längden.

 

Här hittar du några av de största milstolparna i Thermias historia.

Thermia - en röd tråd av smarta uppvärmningslösningar

1930 lanserade Thermia sin logotyp med texten ”förenar stålets styrka med renheten i koppar”. Även i symbolen ville man fokusera på den smarta tekniken som gav effektiva uppvärmningslösningar, och valet att använda symbolerna för järn och koppar var inspirerat av de varmvattentankar Thermia skapade och gjorde sig kända för. Varmvattentankarna kombinerade ett yttre av stål för utmärkt skydd, och en interiör av koppar för att hålla vattnet varmt och rent. 

Symbolen användes i sin ursprungliga form ända fram till 1955, och har efter det renodlats och moderniserats genom åren, fram till dagens Thermia-logotyp.